Social Media: de 3 redenen om er nu aan de slag mee te gaan

Het gebruik van Social Media is ook voor jou een waardevolle toevoeging in het promoten van je zaak of bedrijf. Het biedt je een enorm platform om met je doelgroep in contact te komen. Het zorgt voor meer naamsbekendheid en Social Media Signals hebben een grote invloed op de ranking van jouw website in Google. Lees hieronder de 3 redenen waarom ook jij Social Media Management moet inzetten.

Wat is Social Media?

Social Media is een verzamelnaam voor alle sites waar het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke manier. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (foto’s en video) worden gedeeld via deze sites.

De rol van Social Media

Mensen hebben 5 sociale basisbehoeften die omschreven zijn in een piramide door bekend socioloog en marketeer Maslow. Marketeers zijn altijd druk met het voldoen aan deze basisbehoeften van de mens. 

 

Social Media geven de consument de mogelijkheid eenvoudiger te voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing en bedrijven kunnen daar gebruik van maken. 

 

Voor het eerst in de geschiedenis is het mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten zonder dat dit grote budgetten vereist. 

Door er goed mee om te gaan worden bedrijven en merken deel van het ‘netwerk’ en van de ‘peers’ waardoor ze sneller en beter vertrouwd worden. 

 

Social Media Marketing dat onderdeel vormt van Online Marketing speelt dan ook een steeds belangrijkere rol in de relatiemarketing van bedrijven, en wel om de volgende drie redenen.

Social Media Online Marketing OMJB

1. Uitstekend marketinginstrument

Social Media biedt voor je bedrijf een enorm platform om met jouw doelgroep in contact te komen.

 

Dat is één van de redenen waarom ze als krachtige marketinginstrumenten gebruikt kunnen worden. De informatie op jouw website kan bijvoorbeeld door bezoekers verder gedeeld worden via hun netwerk. En dit zorgt voor een groter bereik. Door het delen van deze informatie en er regelmatig actief zijn, blijven de naam en de activiteiten van jouw bedrijf beter hangen bij de bezoekers van Facebook, Twitter en andere sociale mediakanalen. En dankzij een toename van de naambekendheid kan contact worden gelegd met grotere of andere doelgroepen.

 

Als bedrijf is het goed te kijken welk sociaal-media-kanaal het beste bij jouw doelgroep past. Om die te bereiken is het dan op zijn beurt belangrijk dat je een marketingstrategie opstelt. Elk kanaal wordt anders gebruikt, anders ingezet, en kent zijn eigen publiek. Kijk dus van welk sociaal-media-kanaal je doelgroep gebruik maakt. En speel daar op in. Focus in het begin op 1 of 2 kanalen. En verdiep je in de materie.

 

Hou er rekening mee dat er zich in verdiepen al vlug een paar uur per dag van je tijd neemt. Althans als je er professioneel mee bezig wilt zijn. En aan tijd is er soms wel gebrek. Gelukkig is het vlot schrijven van teksten, triggeren en interactie creëren een job die je aan OMJB kan overlaten. We hebben er ondertussen al een decennia ervaring mee. En het kan al vanaf €125 per maand.

 
Social Media Online Met Je Business
Tip: Deel op Facebook vooral leuke berichten.

2. Grote toegevoegde waarde voor SEO

Social Media Signals hebben een grote invloed op de ranking van je website in Google.

 

Om de waarde van een website te bepalen keek Google vroeger naar links van andere websites die naar je website werden gelegd. De zogenaamde backlinks. Google deed dit omdat ze van mening was dat een verwijzing van de ene naar de andere website gezien kon worden als een positieve referentie. En op basis daarvan rangschikte Google websites in de zoekresultaten.

 

Tegenwoordig worden Social Media nagenoeg op dezelfde manier gezien. Dus wanneer iemand een artikel op een sociaal-media-kanaal leuk vindt, plust of tweet, dan gaat Google ervan uit dat die persoon de informatie waardevol vindt. 

Tip:  Deel op Facebook vooral leuke berichten. Je volgers willen jou, jouw team (met een smile) aan het werk (achter de schermen) en jouw dagdagelijkse activiteiten zien. 

Voor Google zijn Social Media Signals een goede manier om te bepalen hoe waardevol een bepaald artikel of website is. Als jouw bedrijf actief is op Social Media dan kunnen die signalen ervoor zorgen dat jouw website beter gaat scoren in Google.

Social Media Online Met Je Business

3. De concurrentie loopt voor

De kans is groot dat jouw concullega’s al gebruik maken van Social Media. En dat betekent dat zij op dit gebied voorlopen. Als zij wel actief zijn op diverse sociale mediakanalen, dan wilt dat nog niet altijd zeggen dat ze dit op de juiste en op een professionele manier doen. Veel bedrijven hebben geen idee hoe ze een degelijke Social Media Campagne kunnen opzetten en/of toepassen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top