SEO: wat is het en waarom is het zo belangrijk. Wel 100 weetjes, extra tips en gratis handleiding RankMath

SEO Online Met Je Business OMJB

Ongetwijfeld heb je al een en ander gelezen over SEO of zoekmachine-optimalisatie. Of misschien niet, en is dit de eerste keer dat je er iets over gaat lezen. In dit artikel leren we je wat SEO is, waarom het zo belangrijk is, en delen we heel wat weetjes en extra tips. Als kers op de taart geven we je gratis de Nederlandstalige handleiding van RankMath om maximaal online te scoren met je website.

SEO

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie in het Nederlands. Dit betekent dat je de inhoud van je website zo verbetert dat de zoekmachines zoals Google die beter kunnen ‘lezen’ en zo de waarde ervan kunnen inschatten.

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Content: zonder content of tekst en beeld geen zoekmachineoptimalisatie. Hierover gaan we het vooral hebben in dit artikel.
  • Technische optimalisatie: als je website of webshop technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat Google en collega-zoekmachines je website niet vinden. Belangrijk dus om je website door OMJB te laten doorlichten.
  • Off-site SEO: denk hierbij aan links op andere sites die leiden naar je website. Maar ook en veel belangrijker shares, likes en exposure op social media hebben een invloed op de SEO.

SEO vakjargon uitgelegd

In veel artikelen kom je vakjargon tegen dat je misschien tegenhoudt om er zelf mee aan de slag te gaan. Hier een aantal veelgebruikte termen en hun uitleg.

Ranking

Ranking is de positionering in de zoekresultaten. Dat kan per persoon, locatie, apparaat en/of per tijdstip verschillen. Als een website vandaag bij jou op nummer 1 staat in Google, kan het zijn dat die morgen bij jou op nummer twee staat. Of mobile op nummer 3, en bij je collega aan de andere kant van het land op nummer 5.

Zoekterm of zoekwoord 

Een zoekwoord of zoekterm is een woord of combinatie van woorden die men invult in het zoekvak van een zoekmachine zoals Google als men over dat woord meer informatie wil vinden. Er kunnen vrijwel altijd meerdere zoekwoorden tegelijk worden ingevoerd en met verschillende syntaxen. Zie voor meer informatie zoeken met Google.

SERP 

SERP staat voor Search Engine Results Page, in simpel Nederlands: de zoekresultatenpagina. Heel concreet: na iedere zoekopdracht die je ingeeft, krijg je een SERP te zien. Per zoekopdracht is die anders en deze kan daarnaast ook per zoekterm anders zijn in verschillende situaties. Dit komt onder andere doordat je gepersonaliseerde zoekresultaten voorgeschoteld kan krijgen. Algoritme-updates zijn een belangrijke factor in het wisselen van de zoekresultaten in de SERPs.

In de SERPs kom je de volgende onderdelen tegen: betaalde zoekresultaten (advertenties), organische zoekresultaten, afbeeldingen, video’s, nieuws,…

SEO-OMJB-Online-Met-Je-Business-Google

Backlinks

Backlinks zijn links naar een website toe. Met ‘de backlinks van jouw website’ wordt dus bedoeld links naar jouw website.

Pagerank

Vroeger deelde Google een cijfer uit aan websites, dit noemden ze ‘Pagerank‘. De laatste update was in februari 2013, sindsdien wordt die niet meer zichtbaar voor iedereen geüpdatet.

Metatags

Metatags zijn stukjes code die worden toegevoegd op een pagina. Op de pagina is het niet zichtbaar voor de bezoeker, maar de zoekmachines gebruiken die tags wel om bijvoorbeeld in de zoekresultaten een omschrijving te tonen. Een ‘meta description‘ wordt vaak getoond als omschrijving. Een meta keyword tag wordt niet gebruikt in de ranking van je website, dus die kan je gerust overslaan.

Starten met SEO

Alvorens te starten met SEO doorloop je best de volgende stappen. Zo kan je zien of wat je doet ook daadwerkelijk effect heeft en of de zoekmachines je website wel kunnen indexeren.

Check indexicatie bij Google

Ga naar Google en vul daar daar site:jewebsite in; bijvoorbeeld site:https://omjb.be/. Zie je daar de meeste pagina’s van je website? Gefeliciteerd, je website wordt in ieder geval geïndexeerd in Google. Krijg je de melding ‘Geen resultaten’? Neem dan even met ons contact op om te kijken wat het probleem is

SEO

Website aanmelden bij Google Search Console

Meld je website aan bij Google Search Console. Dit is een soort rapport voor je website. Je krijgt hier meldingen als er iets niet goed staat (als mensen pagina’s niet kunnen vinden), maar je ziet ook op welke woorden bezoekers binnenkomen.

Integreer Google Analytics

Zorg voor een statistiekenprogramma zoals Google Analytics zodat je kan zien of het verkeer via de zoekmachines toeneemt of niet. Je kan best al wat gegevens halen uit Google Search Console, maar we raden altijd een volledig statistiekenpakket aan om te zien wat de bezoekers doen op je website. Dit is trouwens standaard inbegrepen als je een website laat maken door OMJB.

Zoekwoorden

Als je aan de slag gaat met de SEO of zoekmachine-optimalisatie van je website is het belangrijk dat je weet hoe je kan onderzoeken waar mensen op zoeken.

Een erg handige tool is de Google Ads Zoekwoordenplanner. Je hebt hier wel een Google Ads-account voor nodig. Al vraagt Google wel je gegevens tijdens het aanmaken van de account, het aanmaken is gratis en je hoeft de advertenties nog niet aanzetten.

Vul in de zoekwoordenplanner je zoektermen in waarvan je denkt dat mensen erop zoeken. Dan kan je eventueel de targeting aanpassen en filters toevoegen en dan krijg je een lijst met ideeën waarop mensen allemaal zoeken.

Omdat dit een tool is voor advertenties, zie je ook concurrentie en biedingen er bij. Als je deze tool gebruikt voor zoekmachineoptimalisatie kan je die voorlopig gewoon negeren.

Tips bij het uitzoeken van de zoekwoorden

  • Verkijk je niet onmiddellijk op zoekwoorden met hoge zoekvolumes. Dit zijn over het algemeen zoekwoorden waar veel concurrentie op is. Ga je voor het eerst aan de slag met SEO, neem dan termen waar niet heel veel op gezocht wordt en de concurrentie in ieder geval niet op “hoog” staat, anders wordt het lastig om daar op te scoren.
  • Voor je gaat optimaliseren op een bepaalde zoekterm, toets die dan eerst eens in Google. Krijg je resultaten die je verwachtte? Gaan die over het onderwerp dat jij in gedachten had of gaan ze over heel iets anders? De pagina’s die nu scoren geven volgens Google (en de bezoekers) het beste en meest volledige antwoord. Kan jij dit beter en aanvullen met meer informatie, kies dan voor dit zoekwoord.
  • Je kan ook gewoon in het zoekvenster van Google zoektermen invullen en kijken naar wat Googlej automatisch aanvult of wat er onderin getoond wordt. Of in je Google Search Console kijken om te zien waarop je wel al scoort maar misschien nog erg laag staat in de rankings. Ook Keywordtool.io geeft veel verschillende ideeën weer die je kan gebruiken in je onderzoek.

Content

Nu je weet wat de zoekwoorden voor je website zijn die kunnen scoren, kan je de content die nu al beschikbaar is op je website verbeteren.

Belangrijke richtlijnen van een goede pagina:

  • Maak gebruik van meerdere tussenkopjes (H2, H3, H4). Hoe langer de tekst is, hoe meer tussenkopjes je best gebruikt. Verwerk op een fijn leesbare manier je zoekterm in de tussenkoppen. Je kan ook gerust gebruik maken van andere variaties en synoniemen. De zoekmachines worden steeds slimmer.
  • Voeg linkjes toe met relevante content waar ook die zoektermen in genoemd worden.
  • Maak af en toe gebruik van anders opvallende teksten zoals dikgedrukte tekstenschuingedrukte teksten (als het woord in een andere taal is bijvoorbeeld.
  • Zorg dat de content zelf meer tekst bevat dan alle content eromheen (footers of zijbalken met veel tekst) op de pagina. De content van je pagina of blogartikel moet de meeste tekst bevatten, zodat die meer opvalt dan de randteksten.
  • Voor een optimale SEO houden wij meestal als richtlijn minimaal 600 woorden aan. Maar dat is ook afhankelijk welke site je hebt. Ook als het vaste informatieve pagina of een blogartikel waar je al meer tekst in kwijt kan. Mits de informatie die je geeft waardevol is, goed opgemaakt en iets toevoegt aan de content die al online staat, heb je eigenlijk geen bovengrens aan aantal woorden. Mensen scrollen makkelijker dan dat ze klikken naar een volgende pagina.
  • Voldoende foto’s of beelden die je benoemt met je zoekterm. Op die manier komen je foto’s ook in terecht bij de afbeeldingen van Google.

Wil je controleren of de pagina die je hebt geschreven een beetje goed in elkaar zit qua SEO? Installeer dan Rank Math. Ook wij werken hiermee als geheugensteun en om ervoor te zorgen dat blogartikels zoals deze volledig zoekmachine-geoptimaliseerd zijn. Bij OMJB is dit standaard bij Webdesign Plus en Webdesign Premium.

Metatags

Het eerste contactpunt tussen jou en je potentiële klant in de zoekmachine zijn de titel van de pagina en de omschrijving.

Ga nog eens naar Google en toets daar weer ‘site:www.jouwdomeinnaam’ in. Kijk eens kritisch naar de resultaten. Welke zien er nog niet aantrekkelijk genoeg uit? Stel je voor dat je een potentiële bezoeker bent van je website, wat heb je dan nodig om overtuigd te worden en op de link te klikken? Lukt dit niet met je vaste pagina’s, zorg dan voor een blog. Je kan ook bij OMJB voor het schrijven van SEO blogartikels.

Tips bij schrijven van metatags

  • Zorg dat je in de metatags het liefst 1 keer de zoekterm laat voorkomen waarop je die pagina wil optimaliseren. Hoe eerder het woord voorkomt in de tekst, hoe beter.
  • Let erop dat het voor mensen goed leesbaar blijft en geen spam-verhaal wordt.
  • Zorg dat je in de omschrijving een call-to-action plaatst (in het bovenstaande voorbeeld “vraag direct een vrijblijvende hypotheekofferte aan”) die mensen aanspreekt.
  • Symbolen vallen op in de omschrijving, maar gebruik ze niet te vaak want dan nemen mensen je niet meer serieus.

Meer hulp nodig?

In dit artikel hebben we je praktische tips gegeven om te beginnen aan je eigen SEO. Dit is natuurlijk slechts een begin! Ga aan de slag met SEO en lees regelmatig de artikelen hier om nieuwe inspiratie op te doen.

Belangrijk is dat je niet eenmalig aan de slag gaat met SEO, maar dat je dit met telkens oppakt. Blok voor jezelf in de agenda enkele uren per week of per maand om er actief mee aan de slag te gaan. Zo voorkom je dat het toch weer wegebt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Share
Share
Pin
Tweet
WhatsApp