Klantdata zijn goud waard. 9 tips hoe in te zetten

klantdata horeca tips Online Met Je Business

Als horeca-ondernemer heb je heel wat waardevolle informatie over je gasten. Als je nu weet hoe deze klantdata in te zetten, dan zijn deze gegevens goud waard. Alvast 9 tips hoe het kan.

Persoonlijke service vraagt om klantdata

Uit onderzoek blijkt dat restaurantbezoekers gemiddeld dertig percent meer spenderen wanneer ze een emotionele connectie voelen met het restaurant. Het creëren van een dergelijke verbinding doe je door je gasten een persoonlijke ervaring aan te bieden. 

 

Dirkjan Decock van het Kortrijkse restaurant Taste & Colours beaamt het belang van een persoonlijke behandeling: “Gasten komen elk voor een eigen ervaring. Ze gaan op restaurant om te verleiden, om zaken te doen of om te communiceren. Juist daarom moet u klanten op een persoonlijke manier benaderen en hen de ervaring bieden die zij verwachten.”

 

Je kan je gasten pas een persoonlijke behandeling bieden wanneer je hen echt leert kennen. En inspeelt op hun persoonlijke noden. Die kan je vaak afleiden uit de klantdata. Heb je geen idee welke gegevens je moet verzamelen? En waarom deze gegevens precies waardevol zijn? We helpen je even.  

Welke klantdata verzamelen?

1. Profiel

Heel wat horecaondernemers onderschatten de waarde van klantdata. Naam, voornaam, een telefoonnummer en/of een e-mailadres zijn de basisgegevens om te starten met het verzamelen van meer gegevens.

2. Reserveringsgegevens

Wanneer je reserveringen aanneemt via de telefoon of een online reserveringssysteem, komt er naast de basisgegevens van een klant nog veel meer informatie binnen. Je kan onder andere veel leren uit het aantal personen, de samenstelling van het gezelschap (koppel, vrijgezellen, gezin,…), de opmerkingen die gasten meegeven bij het reserveren en het aantal voorgaande bezoeken van een gast.

3. Gastvoorkeuren

Je gasten hebben ook veel voorkeuren die je kan waarnemen tijdens hun bezoek. Zo kan het interessant zijn om te onthouden of je klanten een favoriete tafel hebben. En met welke allergieën of intoleranties ze al dan niet kampen. Het kan ook handig zijn om de voedselvoorkeuren van een gezelschap te noteren. Zijn het vlees- of visliefhebbers, vegetariërs of is de jongste veganist?

klantdata data horeca restaurant OMJB

Tips voor meer omzet met klantdata

1. Zorg voor een persoonlijke behandeling

Bezorg je gasten een persoonlijke ervaring. Om dit goed te doen, bekijk je voor elke shift de reserveringslijst samen met je medewerkers. Wie komt er dadelijk langs? En welke gasten vereisen speciale aandacht?

2. Lees de opmerkingen

Lees voor een shift alle opmerkingen die gasten meegeven tijdens het reserveren. En beantwoord deze zelfs wanneer het antwoord vanzelfsprekend of negatief is. Zo geef je duidelijkheid alvorens de gast langskomt.

3. Breng het team op de hoogte van allergieën

Zo is de keuken optimaal voorbereid voor de shift. En kan de bediening de gasten tevreden stellen door de juiste gerechten aan te bevelen.

4. Begroet klanten uitgebreid en vriendelijk

Noem ze indien mogelijk bij naam, vooral als ze al enkele keren in je zaak zijn geweest. Dit is de eerste stap in het maken van die persoonlijke en emotionele connectie waar we het in het begin over hadden.

5. Hou rekening met speciale gelegenheden

Geeft iemand aan dat hij of zij een verjaardag komt vieren? Dat doet deze persoon dit niet zomaar! Vergeet dan ook niet om je gast een gelukkige verjaardag te wensen. En eventueel een kleine attentie te voorzien.

klantdata Online Met Je Business

6. Investeer vrije momenten

Een vrij momentje tijdens de shift? Probeer bij te houden wie wat bestelt. Deze gegevens kan je later gebruiken voor persoonlijke e-mailmarketing.

7. Vraag direct om feedback

Vraag je gasten bij vertrek hoe hun bezoek is verlopen. Zo maak je mensen blij met de persoonlijke aandacht. En stel je meteen een buffer in tegen slechte online-reviews.

 

Dirkjan Decock: “Ik maak er een punt van om zelf de desserts aan tafel te brengen bij mijn gasten. Mensen zijn altijd blij wanneer ze een praatje met de chef kunnen doen. En ik leer er zelf veel uit.” 

 

Heb je hiervoor geen tijd gehad de dag zelf, contacteer je gasten dan de dag nadien om een review te posten op je Facebookpagina, Google Mijn Bedrijf of Tripadvisor en publiceer die dan op je eigen website.

8. Integreer systemen als partner

Gebruik je softwareprogramma’s in je zaak om klantdata te verzamelen? Dan kan je deze integreren als partners om meer te halen uit je klantdata. 

 

Koppel bijvoorbeeld het reserveringssysteem aan een kassasysteem. Daardoor weet je precies welke gast aan welke tafel zit. En hoeveel deze gast gemiddeld spendeert in je zaak. Maar ook aan welke producten hij deze bedragen spendeert. Dergelijke informatie is natuurlijk goud waard bij het volgende bezoek van de gast. Of wanneer je nieuwsbrieven verstuurt!

9. Personaliseer je marketing

Bij het versturen van nieuwsbrieven kan je je klantenbestand segmenteren om gepersonaliseerde boodschappen te versturen naar specifieke doelgroepen. 

Uit onderzoek blijkt dat gesegmenteerde mailings wel 14% vaker geopend worden dan niet-gesegmenteerde mailings. Deze specifieke mailings worden ook bijna 100% vaker aangeklikt. Heel erg efficiënt dus! Vraag de online marketeers van OMJB hoe ze je hiermee kunnen helpen.

Bron: Lightspeed, Resengo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top