Win vertrouwen bij je prospects met Google Reviews. Leuke weetjes en 4 extra tips om online te scoren.

google reviews OMJB

Op Google Maps kan iedereen een review schrijven over een restaurant of hotel die ze hebben bezocht, over een bedrijf waar ze een product hebben gekocht of over een VA die voor hen diensten heeft uitgevoerd. Als je wilt dat je klanten of gasten een review plaatsen op Google over je bedrijf of zaak, moedig ze dan aan om dit te doen. We geven je hier 4 praktische tips en weetjes om online nog beter te scoren.

Waarom zijn Google Reviews belangrijk?

De zoekmotor Google is meestal het eerste contactpunt die prospects of potentiële klanten hebben met je bedrijf of zaak. Door te zoeken naar lokale bedrijven, een bepaald product of specifieke dienst, kunnen ze gemakkelijk navigeren naar je website en/of je telefoonnummer vinden.

Maar ook zien hoe je klanten of gasten over je bedrijf of zaak denken. Zoals je hieronder kan zien, wordt de beoordeling direct in sterren weergegeven. Bedrijven met Google Reviews hebben gemiddeld 25% meer kans op een conversie dan bedrijven zonder reviews. 90% van alle consumenten geven aan dat hun aankoopbeslissing sterk wordt beinvloed door persoonlijke beoordelingen.

Google OMJB

Moedig je klanten aan

Als je wilt dat je klanten of gasten een review plaatsen op Google over je bedrijf of zaak, moedig ze dan aan om dit te doen. Enkele praktische tips hiervoor:

  • Herinner je klanten of gasten er via je Nieuwsbrief aan dat ze een review kunnen plaatsen. Benadruk dat ze dit snel en eenvoudig kunnen doen op hun mobiele apparaat of desktop.
  • Bouw een vertrouwensrelatie met je klanten of gasten op door te reageren op reviews. Zo zien ze dat je hun mening op prijs stelt en plaatsen ze mogelijk meer reviews.
  • Maak een link waarop je klanten of gasten kunnen klikken om een review te plaatsen. Even verder in deze blogpost leggen we uit hoe je dit kan doen.
  • Verifieer je bedrijf of zaak bij Google zodat je gegevens in aanmerking komen voor weergave op Maps, Zoeken en andere Google-services. Alleen geverifieerde bedrijven kunnen reageren op reviews. Lees hoe je dit kan doen.

Zo maak je een link

Maak een link waarop je klanten of gasten kunnen klikken om een review over je bedrijf of zaak op Google te schrijven. Je kan deze link dan eenvoudig delen met je klanten of gasten om hen aan te moedigen om een review te schrijven en je bedrijf of zaak te beoordelen.

Als je een ​​link wilt maken, moet je eerst de locatie-ID van je bedrijf ophalen. Zie hieronder hoe dat moet:

  1. Ga naar de API voor Google Places.
  2. Vul je bedrijfsgegevens boven aan de kaart in het veld Geef een locatie op.
  3. Klik in de lijst die wordt weergegeven op je naam.
  4. Je locatie-ID wordt onder je naam weergegeven op de kaart. Zie hieronder in het rode kadertje.
Google OMJB

Voeg de locatie-ID toe aan de volgende URL om uw link te maken: (vergeet niet de brackets < > te verwijderen)

  • https://search.google.com/local/writereview?placeid=<locatie-ID>

Voor het bedrijf uit bovenstaand voorbeeld wordt de URL met ingevoegde locatie-ID dan:

  • https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJyakv62Sv3EcRwiaJEW5BlKA

Gebruik een verkorte URL als je het voor gebruikers nog gemakkelijker wilt maken om een review te plaatsen.

Je kan nu gemakkelijk de link doorsturen naar je klanten via de mail, WhatsApp of sociale media.

Negatieve reviews

Als ondernemer krijg je helaas wel eens te maken met ontevreden klanten of gasten. Doorgaans neemt men meer moeite om hun ontevredenheid te uiten, dan wanneer ze tevreden zijn. Deze zogenoemde “vocal minority” kan je als ondernemer beter niet negeren. Prospects of toekomstige klanten ‘scannen’ namelijk je reviews, waarbij ze vaak neigen juist die negatieve reviews te lezen. 

Uit onderzoek blijkt dat 1/3 van de consumenten het belangrijk vinden dat een ondernemer reageert op reviews. Kortom, heb je een negatieve review ontvangen, negeer deze dan niet, maar tackel hem door middel van de volgende stappen:

  1. Reageer snel, het liefst binnen 48 uur.
  2. Toon begrip.
  3. Bied je excuses aan.
  4. Bied een oplossing, bijvoorbeeld korting, een gratis etentje,… Vaak gaat de consument er niet op in, maar het is zeer belangrijk dit wel aan te bieden.
  5. Nadat je begrip hebt getoond, excuses hebt aangeboden en een oplossing hebt aangedragen, is het verstandig de conversatie “offline” voort te zetten. Dit kan je doen door de klant te vragen jou te bellen of te mailen. Als het resultaat finaal positief is, kan je de klant vragen om de negatieve review te verwijderen en/of te nuanceren.

Ongepaste review verwijderen

Als je van mening bent dat een review ongepast of onterecht is, kan je proberen de review te verwijderen. Dit gaat niet zomaar. Je moet het laten doen door Google, en een aantal stappen moeten ondernemen. Nadien zal Google bepalen of de recensie terecht of onterecht is en al of niet verwijderen.

Voordat je een review als ongepast indient, lees je best eerst het Google’s beleid voor reviews. Hierin staat namelijk welke content (review, foto’s en video’s) wel en niet geweigerd mogen worden voor publicatie. Google hanteert de volgende criteria:

  • Spam en valse content: er mag geen spam of valse content gepubliceerd worden.
  • Niet-relevante content: de content moet over het onderwerp of bedrijf gaan.
  • Content waarvoor beperkingen gelden: De geüploade content mag geen verwijzingen en/of links bevatten naar alcohol, kansspelen, tabak, vuurwapens gezondheids- en medische apparatuur, farmaceutische middelen, services voor volwassenen en financiële dienstverlening.
  • Illegale content: er mag geen content gepubliceerd worden die in strijd is met het auteursrecht, afbeeldingen van seksueel misbruik, illegale producten, etc.
  • Seksueel expliciete content: content met seksueel expliciet materiaal is niet toegestaan.
  • Aanstootgevende content: obscene of aanstootgevende taal of gebaren.
  • Gevaarlijke of denigrerende content: content die aanzet tot pesten, aanzetten tot (zelf)schade of haat en discriminatie.
  • Nabootsing van identiteit: je mag je niet voordoen als iemand anders.
  • Belangenverstrengeling: content moet eerlijk en onpartijdig zijn. In principe mag je geen review posten over je eigen bedrijf en/of voormalige werkgevers.
Google negatieve reviews OMJB

Als de review (of andere content) in strijd is met één of meerdere van bovenstaande criteria, kan je de recensie als ongepast indienen. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar https://www.google.nl/business/
  2. Klik op ‘reviews’ in de linkse navigatie
  3. Zoek de betreffende review
  4. Klik op de 3 puntjes rechts naast de review en selecteer ‘markeren als ongepast’
  5. Bevestig je verzoek door op ‘doorgaan’ te klikken

Nadat je bovenstaande stappen hebt doorlopen, wordt je verzoek beoordeeld door Google. De review of recensie is dus niet meteen verwijderd. Onnodig om dit verzoek meerdere malen in te dienen voor dezelfde review. Doorgaans duurt het enkele dagen voordat je bericht krijgt of de Google recensie al of niet verwijderd wordt.

Spamdetectie

Google zou Google niet zijn, als ze niet proberen ongepaste en onterecht reviews automatisch te filteren. Google wordt daar steeds beter in, waardoor het dus lastiger wordt nep- of spamreviews achter te laten. Google geeft overigens wel aan dat het mogelijk is dat legitieme reviews ten onrechte worden verwijderd. Hier kan je als ondernemer niets aan doen. Is een review van een klant of gast automatisch gefilterd, vraag de klant of gast dan om opnieuw een review te schrijven, wellicht in een andere bewoording.

Hulp nodig met reviews?

Wil je beter gevonden worden in Google, dan zal je ook aan de slag moeten gaan met reviews. 

OMJB kan je hierbij helpen. Naast het vergroten van het aantal reviews, kunnen we ook helpen met het monitoren van en reageren op positieve en negatieve reviews.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Share
Share
Pin
Tweet
WhatsApp